Hoe meet je Brand Awareness?

Een veel gestelde vraag betreft Brand Awareness

Hoe meet je Brand Awareness?

Merkbekendheid is een term die in de marketingwereld nogal eens in de mond wordt genomen. Maar wat betekent het eigenlijk? U kunt de naamsbekendheid meten door een online enquête uit te voeren en vragen te stellen aan uw doelpubliek, zodat u een idee krijgt van wanneer zij zich voor het eerst bewust werden van uw product of merk.

Lees ook: Wat is de definitie van Brand Awareness?

Maak kennis met onze Wingmen

Wilt u meer informatie over een of meer van onze Wingmen, vul dan het formulier in en we sturen u een uitgebreid profiel toe.

Brand Awareness gerelateerde vragen en antwoorden 

Merkbekendheid is een term die in de marketingwereld nogal eens in de mond wordt genomen. Maar wat betekent het eigenlijk? U kunt de naamsbekendheid meten door een online enquête uit te voeren en vragen te stellen aan uw doelpubliek, zodat u een idee krijgt van wanneer zij zich voor het eerst bewust werden van uw product of merk.

Bij Brand Building campagnes gaat het om het creëren van een groot bereik. Hoe groter de groep mensen met een overeenkomstig beeld in hun hoofd, hoe overtuigender het wordt voor uw merk! Uw doel is om zoveel mogelijk mensen te bereiken die zich kunnen identificeren met datzelfde beeld en aan boord komen terwijl ze nog steeds een goed gevoel hebben over waar u voor staat.

Om meer awareness te creëren, kunt u sociale media gebruiken of netwerken met andere ondernemers. Content marketing kan een goede optie zijn voor diegenen met een lager budget en het is belangrijk om uw situatie te analyseren voordat u kiest welke manier het beste zal werken.

Om de naamsbekendheid te vergroten, is het belangrijk uw markt te kennen. De meest gebruikte (kwantitatieve) onderzoeksmethoden voor het meten van merkbekendheid zijn telefonische, face-to-face en online enquêtes. Schriftelijk onderzoek kan ook worden gedaan, mits spontane bekendheid niet nodig of gewenst is door het bedrijf in kwestie.

Om de waarde van een merk te bepalen, moet u eerst berekenen hoeveel het in de loop van de tijd kan opbrengen en vervolgens beslissen wat u met dat geld gaat doen. De meest gebruikte methode heet Discounted Cash Flow (DCF), die berust op het verdisconteren van toekomstige operationele vrije kasstromen tegen een bepaalde kapitaalkost (rendementseis of risicoprofiel).

Het belang van een sterk merk is ervoor te zorgen dat uw product kan opvallen in het enorme aanbod van andere producten. De beste manier om dit te doen is door te kiezen voor een onderscheidende en relevante positionering, die u zal helpen om moeilijke tijden aan te kunnen wanneer de dingen moeilijk worden, omdat mensen zich dit eerder zullen herinneren dan alle andere merken met minder onderscheid of relevantie.

Een sterk merk is de identiteit van een bedrijf op de markt die het een voordeel geeft ten opzichte van zijn concurrenten. Dit concurrentievoordeel kan vele vormen aannemen, van maatschappelijke verantwoordelijkheid tot innovatief productontwerp of innovatieve service. Door zichzelf bijvoorbeeld op de voorgrond te plaatsen door mensen op de eerste plaats te zetten en elke dag ethische beslissingen te nemen bij het zakendoen, heeft Nike een van de meest herkenbare merken van vandaag gecreëerd
Een sterk merk positioneert zichzelf perfect zodat klanten precies weten welke keuzes er zijn voor producten of diensten

Een themacampagne is een geweldige manier om de verschillende manieren te belichten waarop één onderwerp kan worden gebruikt. Themacampagnes zijn succesvol in allerlei sectoren, van gezondheids- en wellness-merken die mensen informeren over hoe ze gezonder kunnen leven door middel van hun producten of diensten; tot bedrijven zoals Nike die ze gebruiken als platform voor nieuwe productlanceringen, een band opbouwen met klanten door het gemakkelijker te maken dan ooit tevoren.

Een marketingcampagne is een reeks gecoördineerde activiteiten die zijn ontworpen om specifieke bedrijfsdoelstellingen te bereiken door zich te richten op een bepaalde combinatie van product of dienst, prijspunten, doelmarkten en distributiekanalen. Dit soort campagnes kan in de tijd worden gespreid (bijvoorbeeld één dag per week gedurende zes weken), gelijktijdig plaatsvinden met andere inspanningen zoals public relations-evenementen en conversaties in de sociale media) of deze benaderingen combineren tot één inspanning over alle platforms heen, bekend als geïntegreerde campagnevoering.

De waarde van een merk kan op twee manieren worden bepaald: hoe goed het zich verhoudt tot concurrenten, en of mensen in staat zijn het te onderscheiden of niet. Daarom is het belangrijk voor merken als Apple , een merk dat op alle niveaus internationale aandacht heeft gekregen om zijn imago als onderscheidend te behouden. Een van de manieren waarop dit bedrijf zich onderscheidt van andere bedrijven is door het ontwerp van de verpakking; klanten herkennen de felrode doos met witte silhouetten op een zwarte achtergrond meteen als ze hem zien, omdat er niet veel dozen zijn die er hetzelfde uitzien.

Wie zijn wij?

Beste Mensen bestaat uit een selectieve groep ondernemende interim-professionals die hun kennis, kunde en netwerk bundelen. Het is hun ambitie de verwachtingen van bestuurders, directies en managers te overtreffen, bij de inhuur van interim-professionals en bij de realisatie van (complexe) organisatieveranderingen.