Waarom is positionering belangrijk?

Een veel gestelde vraag betreft Bedrijfspositionering

Waarom is positionering belangrijk?

De positionering van een bedrijf is belangrijk omdat het u helpt uw doelgroep en kernboodschap te bepalen, zodat u gerichter met hen kunt communiceren. Het maakt ook het beste uit een marketingstrategie door alle aspecten hun plaats te geven in een georganiseerde, samenhangende campagne.

Lees ook: Wat is de definitie van Bedrijfspositionering?

Maak kennis met onze Wingmen

Wilt u meer informatie over een of meer van onze Wingmen, vul dan het formulier in en we sturen u een uitgebreid profiel toe.

Bedrijfspositionering gerelateerde vragen en antwoorden 

Een bedrijf positioneert zich om bij (potentiële) klanten een bepaald beeld te scheppen hoe de producten en diensten zich verhouden tot de rest van de markt. Positionering is gebaseerd op het feit dat mensen informatie verwerken, in hokjes indelen, niet alle beschikbare gegevens tegelijk kunnen verwerken.

De positionering van een bedrijf is van cruciaal belang voor het succes van een onderneming. Een goede positionering moet gebaseerd zijn op een interessante en creatieve contextanalyse. Ze moet inspelen op de relevante behoeften van alle stakeholders: klanten, werknemers, partners, enz., om een voorkeurspositie te verwerven ten opzichte van andere concurrenten op de markt.

De positionering van een bedrijf is belangrijk omdat het u helpt uw doelgroep en kernboodschap te bepalen, zodat u gerichter met hen kunt communiceren. Het maakt ook het beste uit een marketingstrategie door alle aspecten hun plaats te geven in een georganiseerde, samenhangende campagne.

Met positionering wordt het proces bedoeld waardoor een merk een voorkeurspositie verwerft in de hoofden van zijn doelgroep. Differentiatie van andere merken is de sleutel tot het bereiken van dit doel, en een manier om dit te doen zou zijn door middel van reclamecampagnes die laten zien hoe uw bedrijf biedt iets anders dan wat er wordt aangeboden in vergelijkbaar geprijsde producten.

De elementen die een rol spelen bij het bepalen van de positionering zijn de klanten, de concurrenten en de doelgroep. Het is belangrijk om kwalitatieve interviews te houden met uw klantenbestand en ook te onderzoeken wat hun bestaande beeld van de concurrentie kan zijn. Typisch is dat degenen die er al langer zijn, waarschijnlijk negatievere gevoelens zullen ontwikkelen over nieuwkomers omdat zij de status quo verstoren (d.w.z. alles of niets). Ze willen ook dat mensen zich voortdurend op hen richten, wat er vaak toe kan leiden dat consumenten producten links laten liggen als er te veel tegelijk wordt geadverteerd, vooral als gevolg van verzadiging door sociale-mediaposts zoals Instagram-advertenties waarbij je toch al sneller scrollt dan kwaliteitsinhoud leest!

Het resultaat van positionering wordt definitie genoemd. De doelgerichte toekenning aan een merk zodanig dat het een unieke plaats verwerft in de geest van de kopers ten opzichte van de concurrenten, en waar ze die vroeger misschien helemaal niet hadden.

De Positioneringsmatrix is een hulpmiddel om tot goede positioneringsstrategieën te komen. Het beoordeelt het merk ten opzichte van concurrenten in de ogen van doelgroepen en berekent vervolgens hoe dicht ze bij elkaar liggen op een x-y asgrafiek.

Wie zijn wij?

Beste Mensen bestaat uit een selectieve groep ondernemende interim-professionals die hun kennis, kunde en netwerk bundelen. Het is hun ambitie de verwachtingen van bestuurders, directies en managers te overtreffen, bij de inhuur van interim-professionals en bij de realisatie van (complexe) organisatieveranderingen.