Wat zijn CTO en COO?

Een veel gestelde vraag betreft Interim-Management

Wat zijn CTO en COO?

Chief information officer (CIO), chief technology officer (CTO) en chief operating officer (COO) zijn functies op uitvoerend niveau van een bedrijf die verschillende taken hebben.

Maak kennis met onze Wingmen

Wilt u meer informatie over een of meer van onze Wingmen, vul dan het formulier in en we sturen u een uitgebreid profiel toe.

Interim-Management gerelateerde vragen en antwoorden 

Ad interim komt uit het Latijn en betekent: voorlopig, handelend voor een tussenliggende periode of in geval van tijdelijke afwezigheid. Een ad interim is iemand die tijdelijk invalt om werk te doen waarvoor expertise of capaciteit nodig is die daar niet onmiddellijk beschikbaar is.

Een interim-baan kan geweldig zijn voor wie onzeker is over de richting die hij in het bedrijfsleven wilt inslaan. Als u niet weet welke bedrijfstak of welk bedrijf bij uw vaardigheden past, maar u wilt wel een flexibel werkschema en verdienmogelijkheden, kijk dan eens of u een opdracht als interim kunt aannemen! Een tijdelijk project dat  veelal 1 tot 6 maanden zal duren.

Het woord Ad interim komt uit het Latijn en betekent: voorlopig, waarnemend, voor een tussenliggende periode of bij tijdelijke afwezigheid.

Een interimmer is iemand die tijdelijk een functie vervult. en komt van het Latijnse ad interim, wat in de tussentijd betekent. Een voorbeeld van iemand die als zodanig beschouwd kan worden, is iemand die een contract heeft met een detacheringsbureau om een vacante post voor hen in te vullen terwijl zij de volgende persoon zoeken die de functie kan overnemen, of iemand die naar het buitenland is gegaan en iemand anders nodig heeft tijdens zijn verlofperioden

Het verschil tussen een interim en een zzp’er is dat de freelancer meer vrijheid heeft om op zijn eigen voorwaarden te werken, terwijl hij in ruil daarvoor verantwoording moet afleggen over het bereiken van specifieke doelen. Ter vergelijking: een intermediair werkt ergens tijdelijk of als deel van een-op-een team gebaseerd project, waarbij hij geen zelfstandige is, maar toch meer flexibiliteit heeft dan iemand die in één categorie valt, zoals een voltijdse betrekking.

Ad interim is een Latijns woord dat vertaald kan worden met “in de tussentijd handelen”. Hoewel het enige overlapping heeft met tussentijds, heeft ad interim gewoonlijk betrekking op het tijdelijk of voor een afgesproken periode optreden namens iemand anders. Interimwerk lijkt meer op tijdelijk contractwerk – u bent nog steeds in dienst van uw bedrijf, maar werkt ergens anders en terug gedurende bepaalde perioden of tijdsbestekken.

Het verschil tussen interim en ad interim is dat een interim-minister gewoonlijk alleen verantwoordelijkheid draagt voor de functie in kwestie zolang hij die vervult, maar met ad (gewoonlijk) niet terugtreedt naar hun vorige functies. Bijvoorbeeld: “De minister van Financiën heeft bewonderenswaardig gepresteerd tijdens de recente economische crisis, daarom heeft hij de volledige controle over dit ministerie gekregen totdat wij tijd hebben om onze volgende president te kiezen.”

Een interim-manager wordt aangesteld als er geen andere manager aanwezig is, meestal omdat een manager het bedrijf verlaat. Deze functies zijn meestal tijdelijk, maar kunnen permanent worden als de werkgever er zeker van is dat de interim-manager de functie met succes kan vervullen.

Gewoonlijk wordt een Interim CEO voor ongeveer 45 dagen benoemd. Zij blijven niet lang. De overgrote meerderheid van Interim CEO’s blijft minstens een kwartaal, maar slechts een derde van hen blijft langer dan 1 jaar.

Een interim-aanstelling wordt gedefinieerd als een functie die op tijdelijke basis wordt vervuld terwijl een zoekopdracht wordt uitgevoerd of een reorganisatie van een afdeling/eenheid plaatsvindt.

Wie zijn wij?

Beste Mensen bestaat uit een selectieve groep ondernemende interim-professionals die hun kennis, kunde en netwerk bundelen. Het is hun ambitie de verwachtingen van bestuurders, directies en managers te overtreffen, bij de inhuur van interim-professionals en bij de realisatie van (complexe) organisatieveranderingen.