Wat zijn de doelen van processen?

Een veel gestelde vraag betreft doelstellingen

Wat zijn de doelen van processen?

De doelstellingen van processen gaan over het eerste en het resultaat is een mooi bijproduct. Procesdoelen zijn in die zin vaak ondersteunend aan het resultaat. Het gaat om de uitvoering, zoals wanneer je een atleet ziet focussen op het maken van goede bochten tijdens het schaatsen, ook al weten ze dat hun eindtijd niet geweldig zal zijn, maar het is belangrijk om ervoor te zorgen dat ze hun vorm behouden tijdens elke bocht om veiligheidsredenen of anders het risico op blessures.

Lees ook: Wat is de definitie van doelstellingen?

Maak kennis met onze Wingmen

Wilt u meer informatie over een of meer van onze Wingmen, vul dan het formulier in en we sturen u een uitgebreid profiel toe.

doelstellingen gerelateerde vragen en antwoorden 

Een commerciële doelstelling is een doel dat uw bedrijf nastreeft. Het beschrijft waar ze voor staan en wat de klant van hen mag verwachten, en fungeert als een intern kompas om beslissingen te nemen die in lijn zijn met hun merkwaarden, doelstellingen van het consumentenbestand, enz.

Marketingdoeleinden is een brede term die vele dingen kan betekenen. Traditioneel verwijst marketing naar alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen;.

Marketing is vandaag echter geëvolueerd tot zoveel meer dan alleen maar reclame maken voor iets wat je verkoopt en er geld mee verdienen.

Het omvat nu alles daartussenin: branding van je product, online contact leggen met klanten (of sociale media), een advertentiecampagne creëren die mensen op hun niveau bereikt – datgene waarin ze op een bepaald moment geïnteresseerd zijn – en ze enthousiast maken over wat je aanbiedt, terwijl je ze gemakkelijk toegang biedt om het te kopen als ze dat willen.

Bedrijfsdoelstellingen en marketingdoelstellingen zijn niet noodzakelijkerwijs hetzelfde. Het eerste is wat u met uw bedrijf wilt bereiken, terwijl het tweede meer specifiek gaat over hoe dit vanuit een marketingperspectief moet worden gedaan. Productontwikkeling kan ook helpen bij het bereiken van bedrijfsdoelstellingen, zolang het maar op de juiste manier op dat doel is afgestemd: begin met te bepalen aan welke doelstelling u het eerst werkt!

SMART-doelen zijn een manier om ervoor te zorgen dat uw doelen werkelijkheid worden. Het acroniem staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Je moet ervoor zorgen dat het specifiek is over wat je wilt van het doel, zodat er geen verwarring of onduidelijkheid is aan beide kanten over hoe dit zou kunnen worden bereikt; meet wanneer mogelijk door het stellen van doelstellingen met meetpunten waartegen de voortgang kan worden bijgehouden; vermeld wie ze zou accepteren als haalbaar (d.w.z. de baas) en geef jezelf genoeg tijd om ze uit te voeren.

Afdelingsdoelstellingen geven duidelijkheid en richting aan uw team. Op basis daarvan kunt u een vertaalslag maken naar individuele doelen voor de medewerker, maar ook naar taken en activiteiten voor de medewerkers.

Voorbeeld van afdelingsdoelstellingen

aten we zeggen dat een van uw afdelingsdoelstellingen is om de klanttevredenheid over onze service met 20% te verhogen. U zou deze doelstelling kunnen vertalen in een uitvoerbaar doel als “verhoog de gemiddelde enquêtebeoordeling van 3/5 sterren (60%) naar 4 of 5 van de vijf sterren” Nu we enkele meetbare criteria hebben opgesteld, zal het gemakkelijker zijn bij het beoordelen van de voortgang bij het vangen van laaghangend fruit zoals te late leveringen of gemiste deadlines, omdat dit meer waarschijnlijke indicatoren zijn dan een getal dat uitsluitend gerelateerd is aan klantfeedback onderzoeken.

Eén manier om doelen te stellen is door ze SMART te maken. De afkorting staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, relevant en tijdgebonden. Dit zijn de belangrijkste kenmerken van een goede doelstelling.

Subdoelen zijn kleinere doelen die iemand helpen zijn hoofddoel te bereiken. Ze kunnen veel hanteerbaarder worden gemaakt door grote taken in kleine stukjes op te delen en ijkpunten voor prestaties te bepalen om zo de voortgang bij te houden. Subdoelen geven mensen ook de kans om successen onderweg te vieren, wat hen verder motiveert om hun uiteindelijke doel te bereiken, omdat ze weten dat het niet zo lang zal duren als er incrementele stappen worden genomen bij elke bereikte mijlpaal!

Het belang van doelen stellen is dat het je duidelijkheid geeft over wat je wilt in het leven en hoe je je doelen kunt bereiken. Doelen geven een duidelijk beeld voor de toekomst, wat kan helpen om onderweg beslissingen te nemen. Het stellen van een haalbare, maar uitdagende taak met data geeft iemand focus op het bereiken van hun doel, terwijl je ervoor zorgt dat andere dingen niet standaard verwaarloosd worden.

Marketingdoelstellingen zijn het resultaat of doel dat u met uw activiteiten wilt bereiken. Ze kunnen ook worden aangeduid als marketingdoelstellingen, wat een kwantificeerbaar en meetbaar doel is in termen van omzetgroei, toename van marktaandeel of een andere metriek van succes, zoals het aantal klanten dat wordt geworven.

Voorbeeld van een marketing doelstelling

U kunt een doelstelling hebben om de verkoop met 10% per jaar te laten groeien over vijf jaar, maar als de totale inkomsten vlak blijven dan vertegenwoordigt dit geen vooruitgang in de richting van het bereiken van het algemene strategische plan van uw bedrijf, dus het kan meer vereisen dan alleen tweaks op kleine details zoals productpromoties; in plaats daarvan moeten er misschien veranderingen worden aangebracht op hogere niveaus binnen de organisatie – van het management helemaal tot aan de senior leiderschapsrollen waar aanpassingen moeten plaatsvinden voordat er enige hoop is om die bovengenoemde te bereiken

De perioden die Blanchard en Illing noemen zijn de korte termijn, de middellange termijn en de lange termijn. De korte termijn is 1 jaar; de middellange termijn is 10 jaar; de lange termijn duurt 50 jaar of meer in sommige gevallen.

Wie zijn wij?

Beste Mensen bestaat uit een selectieve groep ondernemende interim-professionals die hun kennis, kunde en netwerk bundelen. Het is hun ambitie de verwachtingen van bestuurders, directies en managers te overtreffen, bij de inhuur van interim-professionals en bij de realisatie van (complexe) organisatieveranderingen.