Waarom Positioneringsstrategie?

Een veel gestelde vraag betreft Positioneringsstrategie

Waarom Positioneringsstrategie?

EeEen positioneringsstrategie is een belangrijk onderdeel van het marketingplan van elke organisatie. Het zorgt ervoor dat u een voorkeurspositie creëert bij uw klant, wat leidt tot meer verkoop en omzet, maar ook de mogelijkheid schept om duidelijke keuzes te maken in waar we als bedrijf voor willen staan.

Lees ook: Wat is de definitie van Positioneringsstrategie?

Maak kennis met onze Wingmen

Wilt u meer informatie over een of meer van onze Wingmen, vul dan het formulier in en we sturen u een uitgebreid profiel toe.

Positioneringsstrategie gerelateerde vragen en antwoorden 

Een positioneringsstrategie is een gefundeerde keuze maken over het benadrukken van aspecten van de merkidentiteit. Deze keuzes moeten relevant zijn voor potentiële doelgroepen en het bedrijf een voorsprong geven ten opzichte van concurrenten, terwijl ze ook oprecht zijn voor hun waarden als bedrijf.

EeEen positioneringsstrategie is een belangrijk onderdeel van het marketingplan van elke organisatie. Het zorgt ervoor dat u een voorkeurspositie creëert bij uw klant, wat leidt tot meer verkoop en omzet, maar ook de mogelijkheid schept om duidelijke keuzes te maken in waar we als bedrijf voor willen staan.

De positioneringsstrategieën zijn: informationeel, transformationeel, tweezijdig en executie.

Tweezijdige positionering is een krachtige marketing- en communicatietechniek die merken in staat stelt een invloedrijke positie in te nemen ten opzichte van hun concurrenten. Merken met een succesvolle tweezijdige positionering zijn in staat om zowel aan te sluiten op het probleem dat ze voor klanten oplossen als op de waarden van doelgroepen die ze aanspreken, waardoor ze wendbaarder zijn dan merken die zich slechts op één kant of de andere kant richten.

Het doel van positionering is om u een voorkeurspositie te geven bij uw doelgroep. Een goede positionering zorgt ervoor dat mensen uw merken, producten, diensten en oplossingen als eerste overwegen en waarderen boven merken die vergelijkbaar of vergelijkbaar zijn. Om dit effectief te doen, moet u de juiste “fit” vinden voor uzelf ten opzichte van het aanbod van uw concurrenten.

Een positioneringsmatrix is een hulpmiddel om tot de juiste strategie voor uw merk te komen. Het beoordeelt hoe u zich positioneert ten opzichte van concurrenten in de ogen van wat klanten willen of nodig hebben, en richt zich op klantsegmenten op hoog niveau die het meest relevant en belangrijk zijn.

Merkpositionering is een manier om op een emotioneel niveau contact te maken met mensen in uw doelgroep. Het gaat over het vinden van een (unieke) plek waar u en potentiële klanten een soort verbinding hebben, waardoor ze zich meer verbonden of betrokken voelen bij wat ze kopen dan wanneer het gewoon een willekeurig item zou zijn zonder enige context.

Enkele elementen die een rol spelen bij het bepalen van de positionering zijn klanten, concurrenten en het imago van uw eigen bedrijf. Idealiter voert u kwalitatieve interviews met uw klanten om een idee te krijgen van wat zij het meest waarderen aan goederen zoals die van u. Concurrenten kunnen ook inzicht bieden in hoe goed hun producten gepositioneerd zijn, omdat het duidelijk maakt waar voor ons leemtes kunnen zitten als we nieuwe kansen nastreven

In de huidige markt is positionering alles. Het kan het verschil uitmaken tussen een product of een merk dat succesvol is en een product of een merk dat in de vergetelheid raakt.

De positionering van een bedrijf is een element dat niet over het hoofd mag worden gezien. Er zijn drie factoren waarmee rekening moet worden gehouden: de perceptie door uw doelgroep, de merkidentiteit en de vraag of u uw merk op een bepaalde manier wilt positioneren. Het interessante hieraan is echter hoe deze elementen elkaar beïnvloeden en wat ze betekenen voor de positie zelf.

Wie zijn wij?

Beste Mensen bestaat uit een selectieve groep ondernemende interim-professionals die hun kennis, kunde en netwerk bundelen. Het is hun ambitie de verwachtingen van bestuurders, directies en managers te overtreffen, bij de inhuur van interim-professionals en bij de realisatie van (complexe) organisatieveranderingen.